Συγκλεισιακή Θεραπεία – Δυσλειτουργίες Κροταφογναθικών Διαρθρώσεων

Οδοντική σύγκλειση - Τι είναι

Η οδοντική σύγκλειση αφορά τις επαφές, που έχουν τα δόντια μεταξύ τους. Ανάλογα με την σκελετική δομή του προσώπου, τα δόντια πρέπει να συγκλείνουν σε συγκεκριμένα σημεία τους, ώστε οι δυνάμεις, που αναπτύσσονται να κατανέμονται σωστά. Εάν δεν έχουμε σωστή σύγκλειση παρατηρούνται τα εξής

• Περιορισμένη μασητική ικανότητα λόγω ύπαρξης επαφών σε λίγα δόντια και όχι σε όλα
  • Πόνοι στα δόντια κατά την μάσηση ή σε κρύα ερεθίσματα, που οφείλονται στην ανάπτυξη υπέρμετρων δυνάμεων

• Επαφές σε όλα τα δόντια - αίσθηση συγκεκριμένης θέσης που συγκλείνουν τα δόντια
  • Απουσία πόνων στα δόντια κατά την μάσηση ή την λήψη υγρών

Δυσλειτουργία της Κροταφογναθικής Διάρθρωσης - Τι είναι

Η δυσλειτουργία της ΚΓΔ αφορά ένα μεγάλο τμήμα του πληθυσμού . Μελέτες δείχνουν , πως ένα ποσοστό γύρω στο 40-60% του πληθυσμού έχει κάποια συμπτωματολογία από το στοματογναθικό σύστημα όπως επώδυνη λειτουργία στις κινήσεις της κάτω γνάθου, μειωμένη λειτουργία των γνάθων , ήχοι από τις ΚΓΔ κλπ.

Εντούτοις μόνο ένα μικρό ποσοστό κατευθύνεται προς την σωστή αντιμετώπιση του αιτιολογικού παράγοντα λόγω της επιπεπλεγμένης μορφής των συμπτωμάτων. Τα συμπτώματα συχνά αφορούν ετεροτοπικό πόνο στον αυχένα , το πρόσωπο, την περιοχή γύρω από το αυτί, στην κροταφική περιοχή ή ακόμα και να μοιάζει με έντονο οδοντικό πόνο.

Συνήθως η δυσλειτουργία της ΚΓΔ μπορεί να οφείλεται σε

• τραυματικό γεγονός στον αυχένα ή στην περιοχή της κάτω γνάθου
  • φλεγμονωδών νόσων π.χ. οστεοαρθρίτιδας

Η διάγνωση μεταξύ μυϊκής δυσλειτουργίας και ενδοαρθρικών προβλημάτων είναι εξαιρετικής σημασίας. Η επιλογή της κατάλληλης θεραπείας βασίζεται πρωταρχικά στην εξεύρεση ευρημάτων από την κλινική εξέταση, αλλά κυρίως από την ανάλυση του ιατρικού και οδοντιατρικού ιστορικού.

Η θεραπεία των δυσλειτουργιών της ΚΓΔ βασίζεται σε δύο άξονες

• την συμπτωματική θεραπεία. Πρόκειται για την άμεση ανακούφιση από τα συμπτώματα (πόνος, μειωμένη διάνοιξη του στόματος, ‘’κλείδωμα’’ της γνάθου-εξάρθρημα ). Επιτυγχάνεται με αναστρέψιμες μεθόδους πχ με την χρήση ειδικών κινητών ορθοπεδικών συσκευών (νάρθηκες σταθεροποίησης)
  • την αιτιολογική θεραπεία. Πρόκειται για την ανεύρεση των αιτιολογικών παραγόντων και την εξάλειψη τους επί των δοντιών/εμφυτευμάτων. Επιτυγχάνεται με μη αναστρέψιμες και λυσιτελείς θεραπευτικές επιλογές, όπως πχ με εκλεκτικό τροχισμό σε Κεντρική Σχέση ή/και προσθετικές αποκαταστάσεις επί δοντιών ή/και εμφυτευμάτων