Γναθολογία - Νάρθηκες Σύγκλεισης

πόνων των γνάθων &

οδοντικής σύγκλεισης

Γναθολογία

Η Γναθολογία, ως ειδικός τομέας της οδοντιατρικής  μελετάει την λειτουργία του στοματογναθικού συστήματος. Το στοματογναθικό σύστημα είναι ένα περίπλοκο βιολογικό σύστημα, που αποτελείται από

• τις γνάθους,
  • τα δόντια,
  • τους μυς, που κινούν τη κάτω γνάθο
  • και τις κροταφογναθικές διαρθρώσεις.

Δυσλειτουργίες του στοματογναθικού συστήματος - Μία σιωπηλή πανδημία

Οι δυσλειτουργίες του στοματογναθικού συστήματος αφορούν ένα μεγάλο τμήμα του γενικού πληθυσμού. Μελέτες δείχνουν, πως ένα ποσοστό γύρω στο 40-60% του πληθυσμού στις δυτικές χώρες έχει κάποια συμπτωματολογία από το στοματογναθικό σύστημα όπως επώδυνη λειτουργία των γνάθων κατά την μάσηση ή/και τις κινήσεις της κάτω γνάθου, μειωμένη λειτουργία των γνάθων , ήχοι από τις ΚΓΔ κλπ.

Εντούτοις μόνο ένα μικρό ποσοστό κατευθύνεται προς την σωστή αντιμετώπιση του αιτιολογικού παράγοντα λόγω της επιπεπλεγμένης μορφής των συμπτωμάτων.

Οι δυσλειτουργίες του στοματογναθικού συστήματος μπορεί να εκδηλωθούν ως

• Πόνος. Μπορεί να αφορά την περιοχή μπροστά από τα αυτιά -Περιοχή Κροταφογναθικών Διαρθρώσεων- , αλλά και άλλες περιοχές από τον τράχηλο, τον αυχένα, εως το πρόσωπο και το κρανίο. Ο πόνος μπορεί να εμφανίζεται κατά το άνοιγμα ή το κλείσιμο των γνάθων. Συνήθως αφορά κάποιο μυικό σπασμό , αλλά μπορεί να αφορά και σε πόνο ενδοαρθρικής αιτιολογίας ή ακόμη και σε ετεροτοπικό πόνο (αντανακλαστικός πόνος). Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στις περιπτώσεις, που ο πόνος αντανακλά σε δόντι ή σε δόντια. Στην περίπτωση αυτή δεν πρέπει να απονευρώνονται τα δόντια, που πονούν, γιατί η απονεύρωση δεν θα επιφέρει λύση των συμπτωμάτων
  • Δυσκολία σύγκλεισης, δηλαδή δυσκολία να βρεθεί η σωστή θέση κλεισίματος των δοντιών. Η παθολογία αυτή  εμφανίζεται απότομα και ο ασθενής αναφέρει ξαφνική δυσκολία να εφαρμόσει τις γνάθους του κατά την προσπάθεια μάσησης.
  • Εξάρθημα ή υπεξάρθρημα της κάτω γνάθου

Θεραπεία δυσλειτουργιών του στοματογναθικού συστήματος-  νάρθηκες σύγκλεισης

Οι νάρθηκες σύγκλεισης είναι κινητές οδοντικές προσθέσεις, που ''κουμπώνουν'' στα δόντια της άνω ή κάτω γνάθου.

Αποτελούν ορθοπεδικές συσκευές καθώς δίνουν άλλη θέση στην κάτω γνάθο. Η λειτουργία τους είναι να παρεμβάλλονται μεταξύ των δοντιών και να κατευθύνουν την κάτω γνάθο στη θέση ''ανάπαυσης'' της. Στη θέση αυτή, η οποία λέγεται Κεντρική Σχέση, όλοι οι μύες του τραχήλου, του προσώπου και της κεφαλής βρίσκονται σε ηρεμία. Έτσι, επέρχεται αποδρομή των συμπτωμάτων.

Αιτιολογικοί παράγοντες των δυσλειτουργιών του στοματογναθικού συστήματος

Συνήθως η δυσλειτουργία μπορεί να οφείλεται σε

• τραύμα στον αυχένα ή στην περιοχή της κάτω γνάθου
  • φλεγμονώδεις νόσους π.χ. οστεοαρθρίτιδα

Η διάγνωση μεταξύ μυϊκής δυσλειτουργίας και ενδοαρθρικών προβλημάτων είναι εξαιρετικής σημασίας. Η επιλογή της κατάλληλης θεραπείας βασίζεται σχεδόν αποκλειστικά στην κλινική εξέταση και στην ανάλυση του ιατρικού και οδοντιατρικού ιστορικού.

Η θεραπεία των δυσλειτουργιών αυτλων βασίζεται σε δύο άξονες

• την συμπτωματική θεραπεία- αναστρέψιμη θεραπεία. Πρόκειται για την άμεση ανακούφιση από τα συμπτώματα (πόνος, μειωμένη διάνοιξη του στόματος, ‘’κλείδωμα’’ της γνάθου-εξάρθρημα ). Επιτυγχάνεται με αναστρέψιμες μεθόδους πχ με την χρήση ειδικών κινητών ορθοπεδικών συσκευών (νάρθηκες σύγκλεισης σταθεροποίησης)
  • την αιτιολογική θεραπεία- τελική θεραπεία. Πρόκειται για την ανεύρεση των αιτιολογικών παραγόντων (έντονες τραυματογόνες επαφές) και την εξάλειψη τους. Επιτυγχάνεται με τελικές θεραπευτικές επιλογές. Τέτοιες θεραπείες αφορούν στην απάλλειψη των παρεμβολών (έντονες επαφές των δοντιών) ή ακόμη και στην κατασκευή προσθετικών αποκαταστάσεων επί δοντιών/εμφυτευμάτων με σωστές επαφές