Αποκατάσταση Αποδιοργανωμένης Σύγκλεισης – Επιπλεγμένα Περιστατικά

Η άνεση και η σωστή λειτουργία του στόματος επιτυγχάνεται με την απόδοση αρμονικών οδοντικών επαφών

Περιστατικά Πριν&Μετά

Αποδιοργανωμένη οδοντική σύγκλειση - Ένα νέο σύνδρομο

Ο όρος ''αποδιοργανωμένη οδοντική σύγκλειση'' αφορά σε σύνδρομο, που παρουσιάζει δυσλειτουργία του στοματογναθικού συστήματος, δυσχέρεια στην μάσηση και υποβαθμισμένη στοματική υγεία. Παρατηρούνται διάφορα προβλήματα, όπως

• Τερηδονισμός
  • Νόσοι του περιοδοντίου (ουλίτιδα-περιοδοντίτιδα)
  • Απώλεια δοντιών
  • Διαβρώσεις των δοντιών από οξέα (γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση, λήψη αλκοόλ)
  • Εκδηλώσεις άγχους με σφίξιμο ή τρίξιμο των δοντιών
  • Ενδοαρθρικά προβλήματα από τις κροταφογναθικές διαρθρώσεις (ήχοι ή πόνοι κατά το άνοιγμα-κλείσιμο του στόματος)
  • Μυικά προβλήματα του κρανιο-προσωπικού συμπλέγματος

Υπάρχουν δυσμενείς συνέπειες των προβλημάτων αυτών, που αφορούν

• στην μάσηση
  • στην αισθητική, όπως μειωμένη κάθετη διάσταση προσώπου (δόντια με μειωμένο μήκος)- γηρασμένη εμφάνιση προσώπου
  • στην εκφορά του λόγου
  • πόνο στα δόντια ή/και στο πρόσωπο (συνήθως στους κροτάφους, στη γωνία της κάτω γνάθου και γύρω από το αυτί)
  • προβλήματα και παρεμβολές στη σύγκλειση
  • Ήχοι κατά την λειτουργία της γνάθου

Η θεραπεία των επιπλεγμένων περιστατικών βασίζεται στην ανάλυση της Σύγκλεισης και στην αντιμετώπιση όλων των παθολογικών ευρημάτων.

Οδοντική σύγκλειση - Τι είναι

Η οδοντική σύγκλειση αφορά τις επαφές, που έχουν τα δόντια μεταξύ τους. Τα δόντια πρέπει να συγκλείνουν σε συγκεκριμένα σημεία τους, ώστε οι δυνάμεις, που αναπτύσσονται να κατανέμονται σωστά. Εάν δεν έχουμε σωστή σύγκλειση παρατηρούνται τα εξής

• Περιορισμένη μασητική ικανότητα λόγω ύπαρξης επαφών σε κάποια  δόντια και όχι σε όλα
  • Πόνοι στα δόντια κατά την μάσηση ή σε κρύα ερεθίσματα, που οφείλονται στην ανάπτυξη μεγάλων μασητικών δυνάμεων

• Επαφές σε όλα τα δόντια - αίσθηση συγκεκριμένης θέσης, που συγκλείνουν τα δόντια
  • Απουσία πόνων στα δόντια κατά την μάσηση ή την λήψη υγρών

Δυσλειτουργία της Κροταφογναθικής Διάρθρωσης - Τι είναι

Η δυσλειτουργία της ΚΓΔ αφορά ένα μεγάλο τμήμα του πληθυσμού . Μελέτες δείχνουν , πως ένα ποσοστό 40-60% του πληθυσμού έχει κάποια συμπτωματολογία από το στοματογναθικό σύστημα όπως επώδυνη λειτουργία στις κινήσεις της κάτω γνάθου, μειωμένη λειτουργία των γνάθων , ήχοι από τις ΚΓΔ κλπ.

Εντούτοις μόνο ένα μικρό ποσοστό κατευθύνεται προς την σωστή αντιμετώπιση του αιτιολογικού παράγοντα λόγω της επιπεπλεγμένης μορφής των συμπτωμάτων. Τα συμπτώματα συχνά αφορούν ετεροτοπικό πόνο στον αυχένα , το πρόσωπο, την περιοχή γύρω από το αυτί, στην κροταφική περιοχή ή ακόμα και να μοιάζει με έντονο οδοντικό πόνο.

Συνήθως η δυσλειτουργία της ΚΓΔ μπορεί να οφείλεται σε

• τραυματικό γεγονός στον αυχένα ή στην περιοχή της κάτω γνάθου
  • φλεγμονωδών νόσων π.χ. οστεοαρθρίτιδας

Η διάγνωση μεταξύ μυϊκής δυσλειτουργίας και ενδοαρθρικών προβλημάτων είναι εξαιρετικής σημασίας. Η επιλογή της κατάλληλης θεραπείας βασίζεται πρωταρχικά στην εξεύρεση ευρημάτων από την κλινική εξέταση, αλλά κυρίως από την ανάλυση του ιατρικού και οδοντιατρικού ιστορικού.

Η θεραπεία των δυσλειτουργιών της ΚΓΔ βασίζεται σε δύο άξονες

• την συμπτωματική θεραπεία. Πρόκειται για την άμεση ανακούφιση από τα συμπτώματα (πόνος, μειωμένη διάνοιξη του στόματος, ‘’κλείδωμα’’ της γνάθου-εξάρθρημα ). Επιτυγχάνεται με αναστρέψιμες μεθόδους πχ με την χρήση ειδικών κινητών ορθοπεδικών συσκευών (νάρθηκες σταθεροποίησης)
  • την αιτιολογική θεραπεία. Πρόκειται για την ανεύρεση των αιτιολογικών παραγόντων και την εξάλειψη τους επί των δοντιών/εμφυτευμάτων. Επιτυγχάνεται με μη αναστρέψιμες και λυσιτελείς θεραπευτικές επιλογές, όπως πχ με εκλεκτικό τροχισμό σε Κεντρική Σχέση ή/και προσθετικές αποκαταστάσεις επί δοντιών ή/και εμφυτευμάτων

Οι τελικοί στόχοι της συγκλεισιακής θεραπείας απαιτούν ειδική προσέγγιση και αφορούν στα εξής